“Kun je jezelf even voorstellen?”
"Ik ben Sarah, en zit nu in het eerste jaar van het nieuwe curriculum. Ik ben oorspronkelijk in het oude curriculum gestart, maar mede door wat persoonlijke omstandigheden heb ik dat toen helaas net niet gehaald. Ik twijfelde heel erg of ik wilde proberen door te gaan met het oude curriculum of te starten in het nieuwe curriculum. Uiteindelijk heb ik toch gekozen te starten in het nieuwe, omdat ik vaak al best veel moeite had met de tentamens en ik het geen fijn idee vond als je telkens het nieuwe curriculum achter je aan hebt. Je moet dan eigenlijk alle tentamens in een keer halen en ook de tentamens van het eerste jaar die ik nog moest herkansen zouden daar extra bij komen. Het was een lastige keuze om te maken, maar ik ben erg blij dat het kon en mocht."
"Uiteindelijk heb ik toch gekozen te starten in het nieuwe, omdat ik vaak al best veel moeite had met de tentamens en ik het geen fijn idee vond als je telkens het nieuwe curriculum achter je aan hebt."
“Hoe bevalt het om het nieuwe curriculum in te stromen?”
“Ik vind het heel erg wennen, want het is ook wel echt heel anders. Aan het begin voelde het alsof ik ook een nieuwe studie was begonnen. Ik dacht echt wat ben ik aan het doen. De manier van les is heel anders en ik merk ook veel verschil tussen blokken binnen het curriculum. Het is nu casusgestuurd onderwijs en in het vorige blok vond ik dat wel heel leuk. We moeten dan telkens een casus voorbereiden en zelf uitzoeken en dat zorgt ervoor dat je wel makkelijker bijloopt. Je moet het namelijk voor de les doen en je kan minder makkelijk zelf indelen wanneer je iets doet. Ik merk nu wel dat nu in het nieuwe blok, omdat de casussen door allemaal verschillende mensen gemaakt worden en daardoor wisselt het per casus heel erg hoe het gaat.
“Is het nu wel duidelijk wat er van je verwacht wordt?”
“Het is op zich duidelijk, maar ik vind het soms wel vaag. Ik heb soms het idee dat het soms wat laat gecommuniceerd wordt, want het is natuurlijk voor de opleiding ook allemaal nieuw. Dus dan hoor je soms een dag van tevoren dat je iets anders ook nog moet doen. De opleiding vraagt ook wel veel om feedback en dat is wel goed, maar wij hebben daar nu niet heel veel aan. En ze kunnen ook niet zo snel alles aanpassen. Het is wel goed voor aankomende jaren.”
“En hoe zit het nu met de participatie van studenten in lessen?”
“Er zijn geen verplichte lessen meer, maar ik weet niet precies hoe dat zit, want er is wel Academy Attendance. Ik denk dat als je nooit aanwezig bent dat je er wel problemen mee krijgt. Ik denk dat ik daardoor zelf ook meer motivatie heb om te komen, want als dat er niet is, dan heeft niemand door dat je de lessen niet volgt. En ik vind het ook wel fijn om de lessen te volgen. Bijvoorbeeld, bij de colleges kan je ze alleen live in de collegezaal kijken, dus dat geeft wel meer motivatie om ook te gaan. Soms is het ook wel onhandig, want als je een keer ziek bent dan kan je pas heel laat het college terugkijken.”
“Merk je ook dat er minder vrijheid zit in het nieuwe curriculum?”
“Ik denk het wel, want naar de colleges en casusbijeenkomsten moet je wel echt heen gaan als je de stof wil hebben gezien. Je kan niet meer zoals in het oude curriculum colleges terugkijken wanneer je wil, omdat ze niet gelijk online staan. Ik denk dat je nu wel veel minder snel achterloopt, maar het is wel heel veel dus het kan wel zijn dat je het niet redt op de dag dat je het eigenlijk moet voorbereiden.”
Ik denk dat je nu wel veel minder snel achterloopt.
“Ben je nu ook meer tijd kwijt aan de studie dan voorheen?”
“Dat vind ik een lastige vraag, want ik doe nu minder naast mijn studie. Ik merkte namelijk dat ik die extra tijd wel nodig had, omdat het vorig jaar dus niet was gelukt. Dus ik weet niet of het daaraan ligt. Nu moet je wel een e-module maken, een stuk tekst lezen, een filmpje kijken en in het boek iets opzoeken als je het niet snapt. Dus ik heb wel het idee dat dat meer tijd kan kosten om de stof te krijgen die je moet hebben. Het kan wel zijn dat je de stof dan beter kent, omdat je er actiever mee bezig bent.“
Het kan wel zijn dat je de stof dan beter kent, omdat je er actiever mee bezig bent.
“Hoe is nu je eerste tentamen dan gegaan?”
“Ik heb dus een twijfel gehaald, maar dat vond ik een beetje vaag. De tentamens waren wel heel anders dan voorheen. Eerst stonden altijd de oude tentamens online en kon je een beetje oefenen zodat je wist of je op de goede weg was. Nu is dat niet meer zo en de oefentoets had ook maar tien vragen. Vroeger waren er ook vijftig tot zestig vragen en nu zijn het er maar tien met allemaal subvragen. Dus naar mijn idee moet je nu wel meer weten over bepaalde onderwerpen als ze daar iets over vragen. Zo kan het makkelijker in je voordeel of nadeel werken als je precies dat onderdeel wel of niet hebt geleerd.”
“Nu moet je ook de IVTG maken, merkte je daarmee dat je ook al eerder het eerste jaar hebt gedaan?”
“Ik dacht ik ga gewoon kijken hoe dat gaat en ik vond het juist ook wel leuk. Het ging ook wel goed, maar het is ook wel een groot deel gokken. Ik merkte wel dat ik dingen herkende van wat ik al had gehad. Er hangt natuurlijk niks vanaf en dan is het wel fijn dat je er mee oefent.”
“Merk je in de vakken van het eerst jaar dat je ook al eerder stof van geneeskunde hebt behandeld?”
“Ik heb het idee dat ze nu stof uit verschillende jaren van het oude curriculum hebben gepakt. We hadden bijvoorbeeld les en op de PowerPoint stond dan ‘3A2’. Ze hebben wel alles door elkaar gegooid. Het was altijd begrensd tot één onderwerp, maar nu is het wel veel meer stof door elkaar. Aan de ene kant is dat wel fijn, want als het onderwerp je niet ligt, dan heb je niet gelijk dat het tentamen heel lastig is. Aan de andere kant is het wel lastig, want het wordt heel breed allemaal en van alles moet je een beetje leren.”
Het was altijd begrensd tot één onderwerp, maar nu is het wel veel meer stof door elkaar.
“Als je het vergelijkt met je eerste keer het eerste jaar, merk je dat je nu goed geholpen wordt met waar alles te vinden is en hoe dingen werken?”
“Ik weet nu wel meer dan aan het begin, maar het wordt wel uitgelegd en er is ook een college over gegeven. Als je dingen niet kan vinden, mag je altijd naar de studieadviseur gaan. Ook hebben ze een pagina op Canvas en dat is wel overzichtelijk. Er zijn wel veel nieuwe systemen en websites, dus het voelt wel alsof het allemaal weer helemaal nieuw is.”
“Heb je nu in het nieuwe curriculum ook een andere studieaanpak?”
“Het is wel anders, want ik probeer nu ook wel wat meer te plannen. Ik vind het zelf niet zo fijn om naar de les te gaan zonder voorbereiding. Ik probeer het nu wel meer bij te houden en daar had ik in het vorige curriculum wel meer moeite mee. Daar maakte het niet uit of je nu of later het hoorcollege keek. Ik denk misschien wel dat het nieuwe curriculum beter bij mij past. Ik kan wel goed uitstellen en denken dat doe ik later wel. Als je het zo erg hebt uitgesteld is het bijna niet meer te doen, dus ik denk dat dit voor mij nu wel beter werkt. Ik blijf nu ook wel actiever bezig met de stof en ik denk dat het nu wel al beter gaat dan vorig jaar.”
Ik blijf nu ook wel actiever bezig met de stof en ik denk dat het nu wel al beter gaat dan vorig jaar.
“Hoe kijk je er tegen aan als ouderejaars negatief doen over het nieuwe curriculum?”
“Ik denk gewoon dat het even wennen is. Soms heb ik zelf ook dat ik het stom vind hoe ze sommige dingen nieuw hebben ingericht, maar je kan het niet vergelijken. Ik denk ook dat je het niet moet willen vergelijken. Voor mezelf probeer ik het als twee losse dingen te zien, want het is gewoon anders. Er zijn voor- en nadelen aan beide curricula. Het is wel lastig dat de casusdocenten niet opgeleid zijn voor de vakgebieden waarin ze les geven. Ik heb wel het idee, dat ze proberen het zo goed mogelijk te doen. Je hebt wel op Canvas een discussiepagina waar je vragen kan stellen aan experts. Ik heb zelf niet dat ik heel veel vragen dan over heb. Het is wel jammer dat je minder les hebt van mensen die iets kunnen vertellen over hun eigen vak.”
“Wil je nog iets meegeven aan je medestudenten?”
“Het is allemaal niet te vergelijken en ik zou het ook niet vergelijken met elkaar. Je hebt er geen invloed op, dus je kan er alleen het beste van maken en het leuk maken voor jezelf.”
... je kan er alleen het beste van maken en het leuk maken voor jezelf.