"Kan je jezelf even voorstellen?"
“Mijn naam is Ezra en ik ben 21 jaar. Ik ben tweedejaars student, officieel derdejaars student maar ik zit het tweede jaar van de bachelor. Ik hou me veel bezig met studeren en ik ben dit jaar ook begonnen met een tweede studie, namelijk Nederlandse gebarentaal. Ik doe ook mee aan de musical van de MFVR en voor de rest vind ik het leuk om met vrienden afspreken.”
"Wanneer kwam je erachter dat je ADHD had?"
“Voor mij is het eigenlijk altijd wel makkelijk geweest, omdat mijn moeder ook ADHD heeft, dus zij heeft vanaf vrij jonge leeftijd bij mij gezien dat ik ook ADHD had. Mijn hele familie heeft ADHD en/of autisme, mijn moeder en ik zijn de enige zonder autisme. Het was voor mij dus snel duidelijk. Hierdoor heb ik niet de hele struggle gehad met ‘er is iets mis met mij en ik weet niet waarom het me niet lukt’, want ik wist dat het door de ADHD kwam. Vanaf de eerste klas van de middelbare school merkte ik zelf ook goed dat ik ADHD had en daarvoor maakte het ook niet zo veel uit.”
"Wat merkte je dan vooral?"
“De concentratieproblemen vooral, maar ook de drukte in mijn hoofd. Ik heb de typische vrouwelijke ADHD, want ADHD wordt vooral afgeschilderd als het kleine jongetje wat druk in de klas is, maar dat ben ik niet. Ik heb wel altijd trillende benen gehad, omdat ik met mijn voeten aan het stuiteren was, maar ik was niet per se heel erg druk. Die drukte was wel in mijn hoofd, maar dat zie je niet.”
"Ik heb wel altijd trillende benen gehad, omdat ik met mijn voeten aan het stuiteren was, maar ik was niet per se heel erg druk. Die drukte was wel in mijn hoofd, maar dat zie je niet."
"Kun je omschrijven hoe dat voelt?"
“Het is alsof je 20 tabbladen open hebt staan in je hoofd. Er staan ook altijd 20 tabbladen open op mijn computer en dus ook in mijn hoofd. Zeker zonder medicatie ben ik met honderd dingen tegelijk bezig, waardoor alles niet af komt en het een chaos is. Wel heeft ADHD ook goede kanten en is het niet alleen slecht.”
"Hoe is het voor jou om met ADHD te leven?"
“Ik ken niet anders, maar het maakt het soms wel moeilijker. Ik ben heel blij met mijn medicatie, want anders zou ik hier nu niet zitten. Ik merk dat ik vrij moe van mezelf word door alle drukte in mijn hoofd. Vroeger was er een programma over een varkentje Olivia, zij had ADHD, en in een aflevering zei zij tegen haar moeder dat ze zo moe wordt van zichzelf en dat herkende ik heel erg. Ik wil zo veel dingen en dat moet allemaal tegelijk, hierdoor weet ik niet waar ik moet beginnen.”
"Ik wil zo veel dingen en dat moet allemaal tegelijk, hierdoor weet ik niet waar ik moet beginnen."
"Hoe is het voor jou om te studeren met ADHD?"
“Met mijn medicatie is het nu een heel stuk beter en die heb ik ook nodig, want anders kan ik het echt niet. Dan vind ik het heel moeilijk om te starten met studeren. Bij hoorcolleges is het ook moeilijk om mijn aandacht er bij te houden. Vooral het overzicht houden is absoluut een valkuil voor mij. Mijn eerste jaar heb ik daarom ook niet gehaald. Ik had toen een veel te lage dosis medicatie en hoe hard ik toen ook mijn best deed, het lukte niet. Ik zat dan de hele dag achter mijn computer, maar stak hier weinig van op. Altijd veel te snel afgeleid, te veel in details opgaan en tijdsplanning is ook altijd een ding. Dit wordt nog steeds allemaal erger als ik mijn medicatie niet inneem.”
"Altijd veel te snel afgeleid, te veel in details opgaan en tijdsplanning is ook altijd een ding."
"Hoe merk je het effect van de medicatie?"
“Er komt dan een rust over me heen en ik merk ook het precieze moment dat de werking start. Ik heb dan opeens focus en ik kan dan aan de slag gaan. Het alsof er een nieuw venster wordt geopend en de andere tabbladen naar de achtergrond verdwijnen. Er is dan rust.”
"Heb je ook hulp van studieadviseurs of professionele hulp?"
“Ik heb tijdens het eerste jaar bij de studieadviseur gelopen, maar dat heeft eigenlijk niet echt geholpen. Ik kreeg daar vooral tips over vooruitkijken en plannen, maar dat werkte niet voor mij. Ik ben ook een tijdje naar een psychiater gegaan, dat was vooral voor mijn medicatie. Verder heb ik niet veel hulp gehad. Ik merk ook dat als ik advies krijg van mensen die geen ADHD hebben ik er niet veel aan heb. Vaak heb ik deze dingen zelf al bedacht en ook uitgeprobeerd. Hoe vaak ik ook een planning maak, ik kan me er niet aan houden en dat veroorzaakt alleen maar stress.”
"Heb je zelf tips voor anderen met ADHD?"
“Voor mij helpt het heel erg om overzicht te creëren met wat er aan het einde van de periode allemaal gedaan moet zijn, maar niet een planning van vandaag ga ik deze dingen doen. Elke dag bedenk ik wel wat voor taken ik wil doen, zoals meer hoorcolleges of juist zelfstudieopdrachten. Ik ga gewoon zitten en studeren. Ik probeer zo veel mogelijk te doen als ik kan, maar ik ga niet stressen dat ik precies een aantal taken moet hebben gedaan. Ook moet je accepteren dat het niet elke dag goed zal gaan. Voor mijn medicatie pakte ik weinig rust, dus als ik dan afgeleid raakte was ik in de stress om het feit dat ik niet nuttig bezig was. Ik ging me schuldig voelen en uiteindelijk zorgt dat voor een burn-out. Wat mij heeft geholpen, is dat ik de studie als een baan ben gaan zien. Van negen tot vijf zit ik hier en als ik naar huis ga ben ik ook daadwerkelijk vrij. Ik kan thuis niet studeren, want dan ga ik achter mijn computer zitten en raak ik afgeleid. Heel af en toe moet ik ook een zaterdag doorstuderen als ik achter loop, maar vaak werkt het erg goed. Ik merk bij mezelf en anderen met ADHD dat het ook helpt om, bijvoorbeeld in het OWC, op een plek met andere mensen om mij heen te gaan zitten. Het gevoel dat er anderen bezig zijn en het gevoel dat er misschien iemand meekijkt met wat je aan het doen bent, geeft een goede druk om nuttig bezig te zijn. Thuis is er niemand die het controleert.”
"Voor mij helpt het heel erg om overzicht te creëren met wat er aan het einde van de periode allemaal gedaan moet zijn, maar niet een planning van vandaag ga ik deze dingen doen."
"Wat zijn positieve dingen van je ADHD die je ervaart?"
“Mensen met ADHD zijn heel erg creatief, niet alleen in de concrete zin van knutselen, maar ik ben ook in denken. Altijd oplossingen zien en op veel verschillende manieren naar situaties kijken, omdat je gedachten van de hak op de tak springen. Ik maak altijd in gesprekken associaties met andere ervaringen en kom dan daar ook weer mee in gesprekken. Daardoor heb ik ook veel nieuwe inzichten. Ik heb zelf ook gemerkt dat ik een hele erge doorzetter ben geworden door mijn ADHD. Ik moet er misschien iets harder voor werken, maar ik doe het wel.”
"Ik heb zelf ook gemerkt dat ik een hele erge doorzetter ben geworden door mijn ADHD. Ik moet er misschien iets harder voor werken, maar ik doe het wel."
"Heb je tips voor studiegenoten wat zij voor jou en anderen met ADHD kunnen betekenen?"
“Ik vind het altijd gezellig met vrienden, maar soms merk ik wel dat ik me actief moet afsluiten van hen. Ik heb nu een goede noise cancelling koptelefoon en kan daardoor nu goed in mijn eigen zone zitten, dat helpt heel erg. Ik zeg niet bewust tegen mijn vrienden dat ik me afzonder, maar ik sluit me dan dus wel actief af. Voorheen vond ik dat nog wel moeilijk, maar nu probeer ik opmerkingen over achterlopen niet meer zo serieus te nemen en zolang mensen het goed bedoelen kan ik de grap er altijd wel van inzien.”
"Wat zou je anderen willen meegeven?"
“Mocht je twijfelen of denken dat je ADHD hebt, ga naar een arts en probeer bijvoorbeeld medicatie. Medicatie heeft zonder grappen mijn leven wel een beetje gered. Ik zal in mijn eerste jaar echt diep in de put. Nu met goede medicatie is het studeren daadwerkelijk leuk en lukt het ook.”
"Nu met goede medicatie is het studeren daadwerkelijk leuk en lukt het ook."