U bent hier:

Docent van het seizoen: Gijs Elshout

01/03/2023

Om docenten meer te belichten en studenten kennis te laten maken met de persoon achter de docent, hebben wij vanaf nu een nieuwe rubriek: Docent in het zonnetje. In de rubriek interviewen we docenten die de afgelopen periode veel voor studenten hebben betekend. In deze tweede editie is de winterdocent: Gijs Elshout. Gijs is huisarts, geeft onder andere lessen Klinisch Redeneren en bereidt via webinars studenten voor op de integratietoetsen. Ook werkt hij een groot deel van zijn tijd aan het nieuwe geneeskundecurriculum Erasmusarts 2030.

'Allereerst, zou je jezelf kort willen voorstellen?'

'Mijn naam is Gijs Elshout. Ik ben ooit hier opgeleid en inmiddels sinds 2013 huisarts. Ik heb samen met een collega een eigen huisartsenpraktijk in Vlaardingen. Studenten kennen me van de colleges Klinisch Redeneren en de voorbereidende webinars voor de integratietoetsen, maar het grootste deel van mijn tijd op Erasmus MC ben ik bezig met de ontwikkeling van Erasmusarts 2030, het nieuwe geneeskundecurriculum.'

'Hoe ben je docent geworden?'

'Al tijdens de geneeskundeopleiding leek het me tof om iets binnen het onderwijs van Geneeskunde te doen. Tijdens mijn coschappen ben ik bewust gaan praten met mensen in het Erasmus MC die huisartsonderwijs gaven. Zij hebben mij in zekere zin op het spoor gezet om een promotieonderzoek te doen tijdens mijn huisartsopleiding. Tijdens dit traject ben ik al begonnen met sessies Klinisch Redeneren te geven. Ik vind het leuk om studenten de charme van de geneeskunde in te laten zien en ze te helpen met de kennis en vaardigheden die je als arts moet hebben. Ik vind het huisartsenvak en de Geneeskunde in het algemeen erg leuk en vind het daarom waardevol om dat over te kunnen dragen aan geneeskundestudenten.'

'Had je zelf een voorbeelddocent?'

'Frans Groeneveld, oud-hoofd van de sectie studentenonderwijs van de afdeling huisartsgeneeskunde, was een van mijn grote voorbeelden. Hij was huisarts en wist mooi te vertellen over zijn vak en ondertussen ook alle medisch inhoudelijk belangrijke aspecten over te brengen.'

'Waar loop je zelf tegenaan in het docentschap?'

'Met het Klinisch Redeneren-onderwijs vind ik het jammer dat ik studenten relatief versnipperd door het curriculum zie. Ik zou graag intensiever contact hebben, zoals je in het nieuwe curriculum een tutor zal hebben. Het lijkt me leuk dat je studenten dan meer leert kennen en ze meer persoonlijk kan begeleiden.'

'Hoe was je eigen studententijd?'

'Ik kijk terug op een heel goede en leuke studententijd. Ik heb veel activiteiten gedaan, al dan niet in studieverband; studiereis naar Istanbul, cursussen in Cambridge en Baltimore, gala’s, seksuele voorlichting op scholen gegeven, en nog veel meer dingen. Wel heb ik denk ik mijn studententijd wat braaf doorgelopen. Ik was vrij serieus met mijn studie bezig. Terugkijkend denk ik af en toe dat nog iets meer genieten van mijn studententijd niet erg was geweest.'

'Wat was het leukste moment uit je studententijd?'

'Tijdens mijn master of science Clinical Epidemiology ben ik naar Amerika gegaan. Dit is me bijgebleven, omdat ik daar eigenlijk mijn vrouw heb leren kennen. Ik kende haar al uit de Rotterdamse collegebanken, maar toen we elkaar voor het eerst leerden kennen was het gewoon gezellig, maar niks meer, ook omdat we allebei een relatie hadden op dat moment. Tijdens een studiereis van de MFVR merkten we ook al dat het wel echt goed klikte. Toen ging zij voor haar masteronderzoek naar Amerika en ging ik een half jaar later daar naartoe voor cursussen. Aangezien we elkaar al kenden, hadden we afgesproken daar samen rond te reizen. Ondertussen waren onze andere relaties uitgegaan en in Amerika sprong de vonk definitief over en inmiddels zijn we zeventien jaar verder!'

'Wat vond je het lastigste uit je studententijd?'

'Zoals ik het heb ervaren waren de eerste tentamens binnen een thema vaak nogal op de basale wetenschap gericht en de latere tentamens wat klinischer. De meer basale kant was niet mijn allersterkste kant. Zodra het klinisch werd ging het allemaal wat meer kloppen en merkte ik dat ik er wat meer mee kon. Vandaar ook dat de Huisartsgeneeskunde erg goed bij mij past.'

'Wat doe je in je vrije tijd?'

'Ik doe eigenlijk wisselende dingen als ik vrij ben: lekker sporten in de sportschool en hardlopen om een beetje op conditie te blijven. Daarnaast veel leuke dingen doen met mijn vrouw en zoon. Mijn vrouw en ik houden allebei van koken, waarbij ik vooral van het barbecueën ben, niet alleen in de zomer maar ook in de winter.'

'Waar ben je het meest trots op?'

Op persoonlijk vlak ben ik erg trots over hoe ik en mijn gezin het doen en het allemaal voor elkaar krijgen. Op papier ziet het er erg druk uit: ik ben huisarts en mijn vrouw is cardioloog. Dit vult een prima werkweek en daarnaast hebben we een zoon. Die gaat naar school, hockeyt, etc., maar ondertussen redden we het allemaal erg goed en hebben we niet het idee dat we op ons tandvlees lopen of geen aandacht meer voor elkaar hebben.

'Op professioneel vlak is het eigenlijk ook weer een tweeslag. Ik ben best trots op hoe ik gezamenlijk met collega’s het voor elkaar heb gekregen om een huisartsenpraktijk te draaien. Ik werk hier met veel plezier met een leuk en gezellig team en dat is zeker ook te danken aan mijn maatje, maar we organiseren het met elkaar. Voor een deel ben ik ook trots dat mijn ideeën en ambities zoals ik ze had toen ik coschappen liep; huisarts worden en iets met onderwijs doen bij het Erasmus MC,  daadwerkelijk ook gelukt zijn op deze manier en waar nu ik sta. Met Frans Groeneveld had ik in die tijd een gesprek. Ik zei toen: ‘als ik bijna met pensioen ga en dan uw baan heb, dan ben ik tevreden.’ Inmiddels heb ik die baan gehad en ben zelfs doorgegroeid, dus dat is wel heel erg gaaf.'

'Heb je nog grote dromen?'

'Voor een deel is dat wel Erasmusarts 2030: op een hele gave en toffe manier zit ik echt heel dicht op het vuur en kan ik meedenken en bepalen hoe het nieuwe curriculum eruit gaat zien. Mijn droom is dat het net zo mooi wordt, zoals ik het voor me zie. Ik heb er goeie hoop op, ik denk dat we iets realistisch bedacht hebben. Dat is waar ik op korte termijn echt naar uitkijk. Dat er straks een curriculum staat waar iedereen, studenten en docenten, van vindt dat het studenten goed voorbereid op het zijn van de arts van de toekomst. En oprecht, nog een keer de MORE-onderwijsprijs winnen. Die bestond al toen ik in de collegebank zat en had toen al dat ik het heel gaaf zou vinden om die ooit te winnen.'

'Heb je een verborgen talent of hobby?'

'Tijdens mijn studententijd heb ik heel lang aan freediving gedaan. In een zwembad of buitenwater, zo lang, zo diep en zo ver mogelijk op één ademteug onder water zwemmen. Ik kon destijds mijn adem bijna zes minuten inhouden en ik kwam toen 75 meter ver. Dit was met name leuk voor snorkelen, maar ik deed ook wel mee aan wedstrijden. Binnen was het vooral drie keer het zwembad op en neer zwemmen, maar in het buitenland is freediven heel tof en kan je vrij bewegen. Dieren raken niet zo afgeleid door bubbels zoals bij duiken, dus dit was altijd heel vet om te doen.'

'Hoe ben je daar opgekomen?'

'Ik heb vanaf kinds af aan duiken al heel gaaf gevonden. Toen ik veertien was, kreeg ik van mijn ouders een duikcursus cadeau. Ik ben toen begonnen met duiken in Nederland, maar dat lijkt toch een beetje alsof je in een bak met erwtensoep springt. Je leert het hier wel en dan is het water in het buitenland alleen maar kraakhelder en is er nog meer te zien. Er kwamen toen ook freedivers voorbij en vond dat er heel tof uitzien. Je kan niet zomaar je adem zolang inhouden, dus toen ben ik een cursus gaan doen en daarna gaan trainen. Dit was wel in mijn studententijd, omdat je dit niet zomaar elke keer in het zwembad kon doen; dan raakt de badmeester een beetje van slag. Dit deden we dus alleen op een bepaalde avond in de week van 22:00 tot 23:00, samen met de training van de duikschool.'

'Wat staat er nog op je bucketlist?'

'Er staan heel veel dingen op mijn bucketlist die ik nog wil ervaren en meemaken. Dit zit vooral in reizen en ervaringen op doen. Veel privédingen, bepaalde reizen maken zoals Afrika, de westkust van Amerika, een roadtrip door Canada, dat soort grote reizen.'

'Kan je wat vertellen over Erasmusarts 2030?'

'Erasmusarts2030 gaat het nieuwe geneeskundecurriculum worden wat per september 2024 moet gaan draaien. Dit gaat gefaseerd ingevoerd worden, dus het begint met bachelorjaar 1. Huidige geneeskundestudenten zullen het huidige curriculum blijven volgen. Er zal een hoop veranderen, met name op inhoud en de vorm van het onderwijs. Bij de inhoud is er gekeken wat een toekomstige arts nou echt moet kennen en kunnen, wat er aangeleerd moet worden op gebied van (bio)medische kennis en klinische vaardigheden. Daarnaast is er gekeken naar de zwaartepunten van EA2030, zoals academische vorming, technologie en maatschappelijke betrokkenheid. Met deze uitgangspunten is al het onderwijs opnieuw tegen het licht gehouden en is de inhoud opnieuw vorm gegeven. De onderwijsvormen gaan ook aangepast worden; het huidige curriculum is vooral gebouwd rondom de hoorcolleges, in het nieuwe curriculum is het vooral casus- en projectgestuurd onderwijs en verdwijnen hoorcolleges grotendeels. Het is de bedoeling dat de studenten op een andere manier dan nu aan de slag gaan met de lesstof. Dat zijn ‘in een nutshell’ de grote veranderingen van EA2030.'

'Kunnen studenten betrokken zijn bij de ontwikkeling van Erasmusarts 2030?'

'Er zijn al enkele pilots gedaan, maar we willen dat nog een keer doen. Studenten hebben zich nu via de MFVR aangemeld voor de ontwikkeldagen, als ze meer willen weten of mee willen denken, kunnen ze dit altijd kenbaar maken bij de Commissarissen onderwijs van de MFVR of even contact zoeken met de projectleiders van EA2030. Vanaf september 2023 gaan we echt de ontwikkelfase van het onderwijs in, de vorm hiervan moeten we nog even goed uitdenken, maar het zou mooi zijn als studenten hieraan mee willen werken. Dus als ze dit leuk vinden, kunnen ze zich zeker hiervoor aanmelden!'

'Ten slotte, wat wil je meegeven aan studenten?'

'Geniet echt van je studententijd, binnen én buiten je studie. Gun je binnen de studie de tijd en ruimte om te ervaren en te zien wat de Geneeskunde allemaal te bieden heeft. Ga uitvinden wat je wel en niet leuk vindt en beperk jezelf niet te vroeg. Gun jezelf de tijd en ruimte om er wat langer over na te denken, je hoeft echt niet al in je bachelor te weten wat je wilt worden.'

'Ook buiten de studie, geniet van alles wat eromheen te doen, te beleven is en te ervaren is. Bij een studievereniging, studentenvereniging, sportvereniging of compleet daarbuiten: groei en ervaar dingen!'

Partners