U bent hier:

Docent in het zonnetje: De herfstdocent

01/12/2022

Om docenten meer te belichten en studenten kennis te laten maken met de persoon achter de docent, hebben wij vanaf nu een nieuwe rubriek: Docent in het zonnetje. In de rubriek interviewen we docenten die de afgelopen periode veel voor studenten hebben betekend. In deze allereerste editie is de herfstdocent: Kirsten Reuchlin. Kirsten is psycholoog en geeft onder andere lessen namens de afdeling Medische Psychologie & Psychotherapie. Ook heeft zij een groepsprogramma Healthy Minds mede ontwikkeld dat studenten helpt in het omgaan met prestatiedruk en stress met behulp van de Healthy Minds app.

Allereerst, zou u zichzelf kort kunnen voorstellen?

Mijn naam is Kirsten Reuchlin. Ik ben psycholoog en heb sociale- en organisatiepsychologie gestudeerd in Utrecht. In 1999 heb ik onderzoek gedaan naar deeltijd werken bij medisch specialisten, dus toen zat het er misschien al in dat ik richting de gezondheidszorg wilde.

Ik geniet als ik door de stad heen fiets naar het Erasmus MC. Mijn grootouders van beide kanten zijn Rotterdammers, dus dat voel ik heel erg als hier naartoe rijd. Ik heb hier tegenover op school gezeten en dat roept oude herinneringen op. Twee jaar geleden ben ik terug verhuisd naar Rotterdam, ook om wat dichter in de buurt van mijn moeder te wonen, omdat mijn vader vier jaar geleden overleden is. Mijn man Hans, onze hond Soof en ik waren ook weer toe om terug te gaan naar de grote stad en dat bevalt heel goed.

Hoe bent u docent geworden?

Ik heb  tijdens mijn studie erg veel leuks en interessante thema’s mogen leren over arbeid, gezondheid, organisatie en psychologie, dus hoe mensen functioneren en samenwerken binnen organisaties.

Ik heb voor een trainingsbureau gewerkt en in 2010 ben ik bij het UMC Utrecht gekomen en daar heb ik de werkzaamheden in het onderwijs gedaan die ik nu ook hier doe in Rotterdam, waaronder doceren in consultvoering, samenwerken en coaching  in professionele en persoonlijke ontwikkeling.

Hans en ik hebben geen kinderen kunnen krijgen, dus op het moment dat we stopten met onze vruchtbaarheidsbehandelingen kwam er op mijn pad om docent te worden bij het UMC Utrecht. Ik merk dat ik daar heel veel van mezelf in kwijt kan. Het is heel mooi dat dat op mijn pad is gekomen. Ik kan er een deel moederliefde en betrokkenheid in kwijt. Ik vind het heel bijzonder hoe studenten hun vertrouwen geven en zich open stellen om in dat proces mee te mogen en daar krijg ik veel energie van.

Hoe was uw studententijd?

Ik heb mijn studententijd als een van de leukste tijden van mijn leven ervaren. Ik ben van de generatie zonder BSA en met 5 jaar studiefinanciering. Ik heb het als een tijd met veel vrijheid en gezelligheid ervaren, maar ook als een tijd met veel ruimte voor mijn studie en persoonlijke ontwikkeling. Ik ben actief geweest bij mijn faculteitsvereniging, heb bij een studentenvereniging gezeten en vooral heel veel leuke mensen leren kennen, met wie ik nog steeds bevriend ben.

Type studente: snel lerend, met uitstelgedrag, gefocust op de gezelligheid

Wat is het leukste moment uit uw studententijd?

De feestjes, ik kan altijd heel erg van jullie meegenieten van de verhalen over de gala’s en de borrels. Ik houd erg van gezelligheid. Ik vind daarom mijn cappuccinomomenten in mijn les ook belangrijk om ook even die verbinding daarin op te zoeken.

Wat vond u het lastigste tijdens uw studententijd?

Ik vond vooral het structuur vinden soms heel lastig. Ook in mijn studentenhuis was ik erg snel afgeleid. Daarom hielp het voor mij om regelmatig in de bibliotheek te studeren. Ik heb de meeste stress gehad bij mijn afstudeerscriptie. Mijn begeleider en ik lagen niet op één lijn. Ik moest dingen blijven veranderen aan mijn scriptie en heb daardoor studievertraging opgelopen. Ik heb daardoor geleerd om ook bij mensen van wie je afhankelijk bent, grenzen te stellen. Ook de vraag of ik een baan zou kunnen krijgen na mijn studie was erg lastig, dus dat herken ik van mijn studenten die ik begeleid tijdens het Mentoraat van de Master.

Wat is de belangrijkste les uit uw studententijd?

Het is belangrijk je grenzen aan te geven en niet te veel te kijken naar wat anderen doen. Vooral kijken naar waar word ik blij van, wat geeft mij energie en wat past bij mij.

Wat doet u het liefste in uw vrije tijd?

Schilderen doe ik heel graag, het liefste met acrylverf. Op dinsdagavond volg ik een cursus bij de SKVR en eigenlijk zou ik op mijn vrije dagen thuis willen schilderen, maar daar kom ik nog niet helemaal aan toe. Soms werk ik dan thuis aan bijvoorbeeld onderwijsontwikkeling, omdat je dan wat meer de tijd hebt om rustig na te denken. De werk-privé balans blijft voor mij een mooi ontwikkelpunt.

Waar bent u het meest trots op?

Ik ben echt trots op ons MPP-docententeam. Wij zetten ons altijd 100% in voor goed kwalitatief en innovatief onderwijs en het welzijn van onze studenten.

Wat is uw grootste droom?

Samen met mijn collega’s Jolanda, Deborah en Myrthe hebben wij ooit de wens uitgesproken om met een creatieve atelier bus naar wijken van Rotterdam toe te gaan, waar kinderen op of onder de armoedegrens leven. We kunnen op deze manier een mooie en extra gelegenheid bieden om ze in contact te laten komen met taal, creativiteit en kunst.

Wat is uw grootste passie?

Schilderen en kunst. Ik vind het heerlijk om met kleuren bezig te zijn en zelf te creëren. Ik raak nooit uitgeleerd. Vaak faal ik met schilderen, omdat iets niet lukt, bijvoorbeeld portretschilderen. Ik vind het een hele uitdaging om een portret goed te laten lijken of de essentie van iemand terug te laten komen op een doek.

Heeft u een verborgen talent of hobby?

Ik kan golfsurfen. Ik heb daarmee mijn eigen neefjes en nichtjes verbaasd en mijn bijnaam, schildpad, gekregen. Tante Kirsten kan surfen?

Wat staat nog op uw bucketlist?

Reizen naar IJsland en Japan! Ik hou namelijk ook erg van reizen en nieuwe culturen te ervaren.

Deze passie komt ook een beetje door mijn oudere broer, die in China heeft gewoond. Ik ben daar toen in Midden-China (Chengdu) in een panda-opvangcentrum geweest, wat ik heel bijzonder vond.

Hoe was het contact met uw docenten?

Ik vond het meestal afstandelijk. Er was één docent heel betrokken; Henk Schut. Henk maakte altijd verbinding vanuit zichzelf. Hij was altijd heel ontspannen, relaxed en vroeg vaak wat belangrijk was voor ons als studenten. Veel dingen die ik nu doceer, heb ik van hem geleerd en dat realiseer ik nu eigenlijk pas.

De ideale docent: ontspannen en betrokken!

Wist u altijd al dat u docent wilde worden?

Nee, ik ben erin gerold. “Iemand zei tegen me: weet je wat jij moet doen? Solliciteer als werkgroepbegeleider voor de opleiding Geneeskunde in Utrecht.” Ik heb dat toen geprobeerd en daar ben ik heel dankbaar voor. Het heeft me een nieuw doel gegeven in mijn leven. Soms heb ik lange dagen, maar ik word heel blij van het begeleiden van en samenwerken met studenten.

Ik vind het bijzonder om naast iemand te staan in het leer- en ontdekkingsproces en iemand daarin te kunnen begeleiden of te ondersteunen. Mijn ouders hebben allebei niet gestudeerd, dus ik had het heel fijn gevonden om iemand te hebben met wie ik samen kon reflecteren op mijn ontwikkeling. Uit die behoefte vind ik dit onderdeel belangrijk om het terug te laten komen in mijn werkzaamheden.

Wat loop je tegenaan in het docentschap?

Ik vind het lastig als studenten echt geen zin in onderwijs hebben, het gevoel hebben dat je aan een dood paard moet trekken. Sluit ik niet meer goed aan bij studenten of is wat ik vertel zo saai of wollig? Maar ik kan me ook goed voorstellen dat studenten soms gewoon moe zijn en echt geen zin hebben, maar ik ben zelf zo enthousiast over mijn vak.

Beroep als u geen docent was geworden: museumgids, schilderlesdocent of coach

Kunt u wat vertellen over Healthy Minds?

Tijdens mijn werktijd in Utrecht had ik met dr. Dave van der Kruijssen al heel interessante gesprekken over meditatie en mindfulness. Als arts-onderzoeker heeft hij contact opgenomen en een groepsprogramma met behulp van de Healthy Minds-app ontwikkeld. Toen we net begonnen kwam COVID, dus toen hebben we het programma online gegeven. Het heeft mij ook tijdens COVID erg geholpen, ook in het contact met studenten. Het programma staat voor twee belangrijke principes: zelfzorg en mentale gezondheid. Het mooie aan het programma is dat het wetenschappelijk onderbouwd is met de vertaling naar de klinische praktijk. Ik merk dat je een ander gesprek met elkaar hebt en dat je echt “to the point” komt: waar loop je tegen aan? Naar elkaar luisteren ondersteunt ook heel erg. Het werkt dus echt.

In februari 2023 starten Jolanda Gerard, Bea Tanis en ik met een nieuwe groep. Studenten kunnen zich daarvoor bij mij aanmelden (c.reuchlin-rietveld@erasmusmc.nl). Dit keer alleen voor studenten van het Erasmus MC.

Ik hoop dat dit een van de workshops die in de VIP-lijn in het nieuwe curriculum tot uiting mag komen. Naast de Healthy Minds zijn we ook bezig met creatieve workshops voor in het curriculum. Denk aan workshop fotografie, schilderen, muziek of creatief schrijven. Zo kunnen studenten ook op die manier omgaan met prestatiedruk of stress. Die thema’s kunnen dan ook besproken worden, maar op een andere manier. Deze workshops verzorgen we al met het onderdeel Narratieve Geneeskunde van onze minor Medische Psychologie.

Ten slotte, wilt u nog wat meegeven met studenten?

Het leven geeft soms tegenslagen, maar als je een ander pad inslaat, kan daar iets heel moois uitkomen.
Blijf jezelf! Alles wat je kan, zit in je en dat mag tot uiting komen en ontwikkelen.
Een wijsheid uit het boek van Charley Mackesy ‘De jongen, de mol, de vos en het paard’ is: 
“Wat is jouw beste ontdekking?” Vroeg de mol.
“Dat wie ik ben, genoeg is.” Zei de jongen.

Partners