U bent hier:

Studentenstruggles: Lianne van der Giessen

11/01/2022

Waar verhalen over extra-curriculaire activiteiten en excellentie trajecten dagelijks door het Onderwijscentrum galmen, heerst er een grote stilte rondom problemen waar studenten dagelijks mee worstelen. Je studie met gemak doorlopen lijkt de standaard en herkansingen of twijfel over je studiekeuze zijn een verboden woord. Dit kan én moet anders en daarom is de rubriek ‘Studentenstruggles’ in het leven geroepen. Hierin doen professionals en ervaringsdeskundigen maandelijks hun verhaal over zaken waar zij veel ervaring mee hebben of zelf mee hebben geworsteld.  Deze maand: Lianne van der Giessen, sinds augustus de studieadviseur van het Erasmus MC. Zij vertelt over haar ervaring als studieadviseur van het Erasmus MC en haar eigen struggles als student.  

‘Kun je jezelf kort voorstellen?’
‘Ik ben Lianne van der Giessen. Ik werk sinds augustus als studieadviseur bij het Erasmus MC. Daarvoor werkte ik ook al in het Erasmus MC en deed ik drie verschillende dingen. Ik was werkzaam als kinderfysiotherapeut, ik was verantwoordelijk voor het vaardigheidsonderwijs ”Onderzoek van het bewegingsapparaat” voor Thema 2C in de Bachelor en ik begeleidde docenten voor hun basis kwalificatie onderwijs. Daarnaast heb ik een zoon van 23 jaar, maar die studeert geen Geneeskunde.
Ohja en ik ben ook altijd tutor van een studiegroep 1e jaars studenten Geneeskunde geweest.’

‘Hoe ben je bij de baan van studieadviseur terecht gekomen?’
‘Ik was vorig jaar opzoek naar een nieuwe baan waar ik mijn competenties van eerder kon gebruiken. Tutor zijn vond ik altijd erg leuk om te doen. Daarbij vond ik het jammer dat op het moment dat ik met studenten aan de slag wilde om hen te helpen, ik hen moest doorverwijzen naar de studieadviseur. Toen zag ik de vacature en zag ik dit als een mooie nieuwe inspirerende stap.’

‘Hoe bevalt de baan als studieadviseur jou?’
‘Ik heb geluk met weer een leuke baan. De afgelopen maanden waren erg druk omdat ik de enige studieadviseur was, maar ik heb het enorm naar mijn zin. Ik ben erg blij met de stap die ik heb gemaakt en ik heb elke maandag zin in een nieuwe week.

“De problemen waarvoor je bij mij terecht kan, gaan van ‘mijn geld is op’ tot aan ‘ik zie het leven niet meer zitten’ en alles wat daartussen zit.”

‘Waar heb jij toen je student was mee gestruggled?’
‘Ik heb zelf fysiotherapie gestudeerd. Ik weet nog dat toen ik na 3 jaar theorie mijn eerste stage had, ik het helemaal niet leuk vond. Ik had drie jaar lang met interesse gestudeerd maar de praktijk viel tegen. Het lag achteraf ook aan het ziekenhuis waar ik stage liep. De fysiotherapeuten waren arrogant en maakten weinig contact met de patiënt. Dit stoorde mij heel erg. Op dat moment dacht ik echt dat het hele vak niet bij mij paste en het niks voor mij was. Ik vertelde mijn ouders dat ik ging stoppen maar daar was mijn vader het niet mee eens, hij zei dat ik eerst mijn studie moest afmaken en dan zouden we verder praten. Toen ben ik stage gaan lopen bij een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking. Dat vond ik echt fantastisch. Daar was ik op mijn plek en was iedereen echt een zorgverlener met oog voor de patiënt. Ik heb uiteindelijk de studie met plezier afgemaakt. Hier neem ik uit mee, dat je soms denkt dat alles niet leuk is als het op één plek niet leuk is. Maar het is belangrijk om dan even de tijd te nemen en een andere plek te bekijken. Daarnaast is het goed om na te gaan waar het aan ligt, dat je het niet leuk vindt.’

‘Ben je zelf in jouw studietijd ooit naar een studieadviseur gegaan?’
Die was er niet. Je had een eigen mentor en daar kon je dingen mee bespreken.’

‘Een tijdje geleden was algemeen bekend dat er gigantische wachtrijen waren voor een afspraak met de studieadviseur, hoe is het daar nu mee?’
‘Het gaat heel goed. De wachttijd is momenteel minder dan één dag. Ook vanmiddag is er zelfs nog een plek beschikbaar. Dit komt deels door de nieuwe aanpak die ik gebruik. Eerst maken studenten bij mij een afspraak van 10 minuten en dan kijken we wat er nodig is. Er is dan een optie om daarna een langere afspraak te maken naar wat nodig is. Eigenlijk een beetje zoals het ook bij de huisarts wordt geregeld.’

‘Waarvoor kunnen studenten bij jou terecht?’
‘Deze vraag krijg ik vaak. De problemen waarvoor je bij mij terecht kan gaan van ‘mijn geld is op’ tot aan ‘ik zie het leven niet meer zitten’ en alles wat daartussen zit. Ik ben er voor je als je vragen hebt over de regeling van de OER, voor vragen over je BSA, voor twijfels over de studie, twijfels over jezelf of hulp bij je mentale situatie. Ik ben een poort tot verdere hulp. Ik zal samen kijken wie jou verder kan helpen mocht dat nodig zijn. Maar je mag ook bij mij komen om je verhaal ergens kwijt te kunnen. Studenten denken dat zij een groot probleem moeten hebben om bij mij terecht te kunnen maar dat hoeft echt niet. Ik hoop dat studenten het als laagdrempelig ervaren om langs te komen of een vraag te stellen. Het doel van de studieadviseur is het ondersteunen van studenten in de voortgang van hun studie.
Daarnaast kom ik met goed nieuws. Ik krijg er in januari twee nieuwe collega’s bij. Ik heb er zin in om samen een nieuw team voor jullie klaar te zetten.’

“Net zoals niet iedereen andijvie met spekjes lekker vindt”

‘Wat vindt u van de problematiek waar studenten op deze opleiding mee kampen?’
‘Ik kan de problemen van nu niet vergelijken met de studenten eerder want toen werkte ik nog niet. Maar wat ik heb gemerkt de afgelopen maanden is dat je vooral onder eerstejaars merkt dat zij altijd goed konden leren op de middelbare school en hier op de universiteit even niet meer weten hoe ze het moeten aanpakken. Verder zijn er veel studenten die heftige dingen meemaken in hun leven. Dit geeft problemen bij het focussen op de studie en twijfels over de toekomst. Er gebeurt veel in het leven van een student. Daarnaast, wat ik elke keer weer merk, is de enorme druk die studenten ervaren. Dat vind ik elke keer weer heftig om te horen. Het is moeilijk om dit te veranderen bij studenten. De opleiding kan de druk verlagen maar studenten praten elkaar ook veel aan. Er heerst een cultuur waarin iedereen denkt dat je je moet onderscheiden van de rest en een CV moet opbouwen. Het gaat nog even tijd kosten om van deze cultuur af te komen, zowel studenten als docenten hebben daarin een taak. Het is lastig voor studenten om eigenwijs een eigen pad te bewandelen, maar dit mag. Ik moedig studenten aan om ieder op je eigen manier hetgeen te bereiken wat je wil. Je mag je eigen pad bewandelen. Iedereen doet het op een andere manier. Net zoals niet iedereen andijvie met spekjes lekker vindt.
Een laatste ding dat speelt onder studenten is de droom al van jongs af aan om dokter te willen worden. Die droom draag je intrinsiek met je mee. Het is dan soms best lastig om te merken dat het misschien toch niet zo leuk is. Het is een grote stap om dan te stoppen of dat te accepteren, maar ook na je bachelor Geneeskunde mag je een andere master gaan doen dan de master Geneeskunde. Ook dan mag je nog steeds een ander pad bewandelen en die paden zijn er.

“Kijk naar elkaar om.”

‘Op het moment van spreken zijn we net weer in een nieuwe lockdown terecht gekomen. Wat denkt u dat dit betekent voor studenten en heeft u tips voor hen?’
'Ik vind het positief dat de eerstejaars tenminste een aantal maanden deels fysiek onderwijs hebben gehad. Zij hebben de kans gehad hun mede studenten te leren kennen. 
Ik hoop dat studenten elkaar blijven vinden. Ik adviseer jullie soms contact op te nemen met elkaar. En neem dan ook eens contact op met de studiegroepgenoot die minder spraakzaam is. Kijk naar elkaar om. Niet alleen met degene waar je altijd contact mee hebt maar ook met de stillere persoon die niet uit zichzelf contact opneemt.'

‘Wilt u nog iets meegeven aan de studenten?’
‘Dat je je eigen keuzes mag maken en dat deze goed zijn.’

“Je mag je eigen pad bewandelen.”

Partners